Cum gatesti corect lintea. Cele mai bune sfaturi

Lintea este o leguminoasa de prima mana. Deseproi o evitam pentru ca nu o preparam corect, dar gatita cum trebuie este o revelatie in ceea ce priveste gustul, este extrem de veresatila si foarte sanatoasa. Lintea este o sursa fantastica de proteine vegetale. In linte nu sunt proteine 100% (lipsesc doi aminoacizi) dar chiar si asa este ideala.

Potrivit Departamentului American de Agricultura al SUA, o ceasca de linte gatita contine mai mult de 17 grame de proteine, in conditiile in care necesarul zilnic pentru o femeie este de 46 de grame. Comparativ cu soia, lintea se afla pe locul doi la proteine: o ceasca de soia gatita are 29 de grame de proteine, iar una de mazare, doar 9 grame. Spre comparatie o bucata mica de carne de 85 de grame are in jur de 21 de grame de proteine, un iaurt de 200 de grame are cam 11 grame de proteine, iar o ceasca de lapte are 8 grame. In afara de proteine, lintea mai este bogata si in fier, fibre, acid folic, magneziu (important pentru muschi si oase) si vitamina B6 (descompune zaharurile din sange).

Lintea este foarte versatila, prin simplul fapt ca exista mai multe tipuri de linte, care pot fi folosite in diverse mancaruri. Avem asa: lintea rosie are un gust usor dulceag, se face galbena la fiert si se inmoaie destul de tare, fiind indicata pentru diverse piureuri; lintea maro este cel mai comun tip, este mai tare la fiert si poate fi folosita cu precadere la supe; lintea verde este considerate cea mai gustoasa varietate datorita gustului piperat, dureaza mai mult pana fierbe, iar boabele isi pastreaza forma, de aceea este indicata sa fie folosita la salate sau preparate ca pilafuri, tocanite si lintea neagra este folosita cu precadere in bucataria indiana si are un usor gust de nuca.

Iata cum se gaseste corect lintea

1. Intinde-o pe un prosop de bucatarie curat si alege eventualele bobite mai negre si deformate sau alte urme de mizerie. Pune-o apoi intr-o strecuratoare si spal-o bine cu apa rece.
2. Lintea nu are nevoie sa stea la inmuiat. Pentru a gati o ceasca de linte uscata, foloseste o ceasca si jumatate de apa sau de supa de legume.
3. Pune apa intr-o oala si adauga condimente: ierburi – frunze de dafin salvie, cimbru sau seminte de marar), usturoi (intreg, usor strivit), ghimbir proaspat in bucat mari, tumeric sau ceapa (intreaga). Poti fierbe insa lintea si simpla.
4. Nu pune sare in tim ce o gatesti pentru ca inmoaie lintea.
5. Lintea se pune in apa clocotita. da focul mare si acopera oala pentru ca totul sa ajunga cat mai repede la fierbere din nou. cand incepe sa clocoteasca, las-o la foc iute 2-3 minute, apoi da focul mic si las-o să fierba domol. Gateste-o pana cand se inmoaie. Lintea verde si cea maro are nevoie cam de 45 de minute ca sa fiarba, iar cea rosie, de vreo 25 de minute.
6. Gusta pe parcurs, astfel incat sa nu o inmoi prea tare. Corect fiarta isi pastreaza forma.
7. Fiarta poate fi consumata si ca atare, atata timp cat o asezonezi cu diverse condimente: ulei de masline, suc de lamaie, ierburi proaspete. Poate fi pastrata in frigider in jur de o saptamana dupa ce a fost fiarta, intr-un vas acoperit.
8. O poti combina cu ceapa tocata și masline, ori cu ceapa si ardei, sau o poti combina cu un sos de iaurt cu usturoi si ierburi. este foarte buna cu sos de rosii proaspete cu ierburi verzi si usturoi, sau poate fi combinata cu legume calita sau coapte ca o tocanita.

Citeste si:
Cele mai bune retete de inghetata de casa
Cele mai bune trucuri pentru a gati orezul

Sursa foto: pixabay.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.